Thursday, September 20, 2012

මාමයි බෑනයි

දේවතාරාධනාව
පහත දෙබස මට ලැබුනේ ජොසේෆ් නම් නොදුටු මිතුරෙකුගෙනි. මෙහි මාමා යනු ඔහුයි. බෑනා ඕනෑම බෑනෙක් විය හැක. නමුත් ඔහු ක්‍රිස්තු භක්තිකයෙක් බව මෙහි ඇසෙන පැන වලින් ඉඟි කෙරෙයි. මෙය සත්ත්‍ය දෙබසක් හෝ මා මිතුරාගේ ප්‍රබන්ධයක්‌ හෝ විය හැකි මුත් එහි සාකච්ඡා කෙරෙන කරුණු වල වැදගත් කම සළකා කිසිවක් වෙනස් නොකර ලැබුණු අයුරින්ම පළ කරමි.

පස් මහා බැලුම් ගැන ලිපියක් ඉදිරියට ලියවෙන්න හොඳටම ඉඩ ඇති නිසා මේ සාකච්චාව ඒ ලිපියට පෙරවදනක් ලෙස ද සළකමි.

බෑනා: ක්‍රිස්තුස් වහන්සේව වැඩි ප්‍රමාණයක් අදහන රටවල් වල මිනිසුන් අද සුකෝපබෝගී ජීවිත ගත කරනවා, ඒ රටවල් ඉතා සන්වර්දිතයි මිනිසුන් ජීවිත විදිනවා ඒ මිනිසුන්ට ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ පිහිට ආශීර්වාදය ලැබෙනවා නේද?

මාමා: මෙය සංවිධානාත්මක බොරුවකි. ලෝකයේ ක්‍රිස්තුස් අදහන ජනයා 95% කට වඩා සිටින රටවල් සියල්ලම පාහේ දුප්පත්, එක්කෝ අපරාධ පිලිබඳ නම කියවෙන (කොලොම්බියා, මෙක්සිකෝ) එසේ නැතහොත් නම කිසි සේත් නොකියවෙන (රුමේනියා, නිව්ගිනියා, ඉකුවදෝර්) රටවල් වේ. ඉතා සංවර්ධිත යයි ඔබ සිතන රටවල් වලද ක්‍රිස්තුස් අදහන ජනතාව බහුතරය වුවත් ඔබේ තර්කය මේ වන විට බිඳ වැටී අවසන්ය. ඊට අවසන් ඇනය ගැසීම පිණිස ක්‍රිස්තුස් නොඅදහන ජපානය ප්‍රති-උදාහරණයක් ලෙස දක්වමි. නිගමනය නම් ක්‍රිස්තුස් ඇදහීම හා සංවර්ධනය අතර අනුලෝම හෝ ප්‍රතිලෝම සම්බන්දයක් නැත. වෙනත් වචන වලින් කියතොත් ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ පිහිට කියා සාධාරණ දෙයක් නැත.


බෑනා: බුදු හාමුදුරුවන් දේශනා කරපු ධර්මය අනුව යනවනම් අපේ රටේ මිනිසුන්ටත් ඊට වඩා ලස්සන ජීවිත ගෙවන්න පුළුවන් කම තියෙන්න ඕනේ නේද? ඒ කියන්නේ බුදුන් දේශනා කරපු ධර්මය ක්‍රියාවට නංවන්න තරම් අමාරුද?

මාමා: මෙය මුලාවකි. බුදු දහම ආශාවන් පසු පස නොයාමටයි උගන්වන්නේ. එහෙත් ලංකාවේ දැන් පවතින්නේ එවැනි සමාජයක් නොවේ, ‘ඔබේ හැඟීම් වලට ඉඩ දෙන්න’ යනුවෙන් සඳහන් පුවරු ඔබ දැක ඇතැයි සිතමි. සාමාන්‍ය සත්ත්ව ස්වභාවය ආශාවන් හඹා යාම මිස ඒවා යේ ආදීනව දැක ඉන් මිදීම නොවේ. ඒ නිසා බුදු දහම ක්‍රියාවට නැංවීම නුපුහුණු කෙනෙකුට ඉතා අමාරුය. මෙය අත්දැකීමෙන් කියමි.


බෑනා: ඇයි හැම පන්සලකම දේවාලයක් තියෙන්නේ?

මාමා: දෙවියන්, යකුන් (කතරගම මහසෙන්, මින්නේරි දෙවියන්, කුරුණෑගල ගලේ බණ්ඩාර, බිසෝ බණ්ඩාර, සකල කලා වල්ලභ) ඇදහිල්ල පුරාණ සිංහල සිරිතකි. අප බෞද්ධ වීමේදී මේ ඇදහිලි සම්පුර්ණයෙන් ඇත හැර දමා නැත. එහෙත් සිංහල බුද්ධාගම ඔබට මේ දෙවියන් ඇදහීම අනිවාර්ය නොකරයි. ඔබ කැමතිනම් ඇදහිය හැක නැතිනම් නිකන් සිටිය හැක. මේ දෙවි වරු කලෙක අප මෙන්ම මිනිසුන් ව සිට දිව්‍යාත්ම ලැබූ අයයි. සර්ව බලධාරී හෝ ලෝකය මැවූ අය හෝ නොවේ. ඒ අය ඒ ඒ ආත්ම භාව වලින් චුත ව මිනිස් හෝ වෙනත් ආත්ම භාව ලැබිය හැක.

එසේම හැම පන්සලකම දේවාල ද නැත. එහෙත් බොහෝ පන්සල් වල දේව රූප ඇත. මා ගැන කියතොත්, ක්‍රිස්තියානි දෙවියන් පයිසෙකට මායිම් නොකරන මා අනිත් දෙවි වරුද ගණන් නොගනිමි. එහෙත් දෙවි වරු ඇත/ නැත කියා වාද නොකරමි.


බෑනා: ඇයි බවුද්දයෝ දේවාල වලට ගිහින් හින්දු දෙවි වරුන්ගෙන් පිහිට ඉල්ලන්නේ. ඇයි පල්ලි වලට යන්නේ? බවුද්දයොත් එහෙනම් බුදු දහම අදහන ගමන් පල්ලි දේවාල ගානේ යන්නේ තමන්ට පිහිට ආශීර්වාදය ඉල්ලගන්න නේද? ඉතින් මාමේ මොකක්ද මේ අපි අදහන අගම ගැන වාද කරලා අපිට ලැබෙන දේ?

මාමා: ඒ ලෝභ, ද්වේශ, මෝහ නිසා.

ළමයෝ මතක තියා ගන්න මේ මිනිස්සු රහත් වෙලා නෑ. ඒ කියන්නේ ලෝභ, ද්වේශ, මෝහ ප්‍රහින කරලා නෑ. ඒ නිසයි ඔය හැම දෙයක් ම කරන්නේ. මෙතැනදී බෞද්ධයෝ වැඩි දෙනෙක් අබෞද්ධයින්ගෙන් වෙනස් වෙන්නේ නෑ. වෙනස් ටික දෙනෙක් සඳහා ඔය චෝදනාව වලංගු වෙන්නේ නෑ.

මේවා ගැන වාද කිරීම කෙසේ වෙතත් සාකච්චා කිරීම නම් හොඳ දෙයක්. ‘කාලින ධම්ම සාකච්චා’ කියලනේ බුදු රජාණන් වහන්සේ මංගල සුත්‍රයේදී දේශනා කළේ. සාකච්චාවෙන් නොදත් දේ දැන ගැනීමත්, දන්නා දේ ස්ථිර කර ගැනීමත්, සැක දුරු වීමත් සිදු වෙනවා. ඊට අමතරව අලුත් මිතුරන් අශ්රයත් ඇති වෙනවා.


බෑනා: ඇයි බුදු කෙනෙක් බුදු වෙන්න කලින් පස් මහා බැලුම් බලන්නේ? (උදා: මව, කුලය) රොඩී පැලක මවකගෙන් ඉපදිලා බුදු බව ලැබුනොත් සමාජයේ පිළිගැනීමක් නැති රොඩී මිනිසුන්ටත් පිළිගැනීමක් ඇති වෙනවා නේද? හරියට ක්‍රිස්තුස් වහන්සේ ගව මඩුවක ඉපදුනා වගේ. ඇයි එහෙම කරන්න බැරි?

මාමා: මේක ටිකක් ලොකු ප්‍රශ්නයක්. ඉතාම කෙටියෙන් කිව්වොත්, හැම බුදු කෙනෙක්ම සඳහා සාධාරණ අනිත් අය සඳහා අසාධාරණ ලක්ෂණ කිහිපයක් තියෙනවා. ඉන් එකක් තමයි උසස් ම කුලයේ ඉපදීම. ඉතින් ඒක එහෙම වෙලා ඉවරයි, බෑනටයි මටයි මැරෙනකම් තර්ක කර කර ඉන්න පුළුවන් ඒක හරි/ වැරදි කියලා. ඒත් කිසි දෙයක් වෙනස් වෙන්නේ නෑ. මෛත්‍රී බෝසතුනුත් ඒ වෙනකොට තියෙන උසස්ම කුලේ උපදියි. ක්‍රිස්තුස් ගව මඩුවක ඉපදුනේ ඉතින් දෙවියන් වහන්සේ ගේ කැමැත්ත නිසානේ. අපි මොනවා හිතුවත් වැඩක් නෑ. එයාට ඕනේ දේ එයා කරන්නේ. ක්‍රිස්තුස් විතරක් නොවේ මුහමඩ් පවා පහතම කුලෙක නේද ඉපදිලා තියෙන්නේ. ඒවා ඔක්කොම ඉතින් දේව මර්සිය තමා !


බෑනා: ඇයි මෙතෙක් බිහිවුන හැම බුදුවරයෙකුම ඉන්දියාවේ විතරක් ඉපදුනේ?

මාමා: බුදු වරු ඉන්දියාවේ විතක් උපදිනවා කියල නියමයක් නෑ, දඹදිව මිස. ඉන්දියාව හා දඹදිව එකිනෙක තුල්‍ය නොවේ.

ඔන්න ඔහොමයි මාමගෙයි බෑනාගෙයි සාකච්චාව ඉවර උනේ. ඊට පස්සේ ඒ දෙන්නා බොහොම සතුටින් සමගියෙන් ඉන්න ඇති.

2 comments:

  1. යාළුවා, මම ඒ උත්තර ටික එව්වේ බලන්න සහ ඔබේ අදහස් දැන ගන්නයි. බ්ලොග් එකේ පල කලාට නම් අවුලක් නෑ. ඒත්, මාමගෙයි බෑනාගෙයි සාකච්චාව ඉවර නෑ. තව ප්‍රශ්න තියෙනවා.... ඒ ටිකත් එව්වා, බලලා පළ කරන්න. මොනවා හරි වෙනසක් කරන්න ඕනෙනම් වෙනස් කරන්න කමක් නෑ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. අද තමා බැලුවේ. මම දෙවෙනි ප්‍රශ්නෝත්තර ටික දැක්කා. ඒ ටිකත් දාන්නම්. සමහර දේ ගැන මගේ වෙන අදහස් තිබුනත් ඔබේ උත්තර වෙනස් කිරීම සුදුසු නෑ කියලා මම හිතනවා.
      ස්තුතියි.

      Delete