Sunday, September 23, 2012

ඉවරයි කීවට ඉවරම නෑ - මාමයි බෑනයි 2

ඉවරයි කීවට ඉවරම නෑ. මේ බෑනා එසේ මෙසේ එකෙක් නෙවෙයි වගේ. බුදු අම්මෝ, මූට තියෙන ප්‍රශ්න. මේ ඒ බෑනාගේ ප්‍රශ්න සහ ජොසෙෆ් මාමගේ ඉතිරි උත්තර ටික.

බෑනා: බුදු වෙන්නට කල්ප ලක්ෂයක් පුරුම් පුරා මෙලොවට වැඩි සිද්ධාර්ථ කුමරුන් ගිහි ජීවිතයට පිවිසීම (කසාද බැදීම) මට තේරුම් ගන්න අමාරුයි. මොකද මම අහල තියෙනවා 550 ජාතකය ගැන. එච්චර පෙරුම් පුරපු කෙනෙක් බුදු වෙන්න ඉපදුන ආත්මයේ ඇයි කසාද බැන්දේ? දරුවෙක් හැදුවේ? හරියටම ඒ දරුවා ඉපදුන දවසේ ගිහි ගෙය හැර ගියේ? තමන්ගේ දරුවා ඉපදුන දවසේදී තාත්ත කෙනෙකුට දාල යන්න පුලුවන්ද මම අහල තියෙනවා යනකොට එතුමා කිවුවලු “රාහුලයෙක් ඉපදුනා බැදීමක් ඇති වුනා” කියලලු ගියේ.

මාමා: සිදුහත් කුමරු යශෝදරා ආවාහ කර ගැනීම සහ රාහුල උපත ගැන කියනවනම්...
පළමු දේ තමයි ඔහු රජ කුමරෙක් වීම, ඔහු කුලයට හා සිරිත් විරිත් වලට බැඳි සිටීම, සහ ඔහු තවම බුද්ධත්වය ලබා නෑ යන කරුණු තේරුම් ගැනීම. ඔහුගේ වයස අවුරුදු 16 යි. සිදුහත් කුමරු යශෝදරාව ආවාහ කර ගැනීමේදී බල පාන්නේ ඒ කරුණු මිස පෙර භවයන්හි පිරූ පෙරුම් දම් හෝ 550 ජාතක හෝ නොවේ. ඔහුට පෙර භවයන් දැන ගැනීමේ නුවණක් තවම නැත. ඔහු යශෝදරාව ආවාහ කරගෙන සාමාන්‍ය පවුල් ජිවිතයක් ගෙනියනවා. මෙහි විශේෂත්වයක් නෑ.

සිදුහත් කුමරු වසර 13 ක සාමාන්‍ය පවුල් ජිවිතයක් ගෙනියනවා. එහි හැල හැප්පීම් හෝ නොහොඳ නෝක්කාඩු හෝ තිබුණු බවක් සඳහන් වන්නේ නෑ. මේ අතර තමයි ඔහු සතර පෙර නිමිති දකින්නේ. සතර පෙර නිමිති ඔහුගේ සිත සසල කර අලුතින් සිතීමකට පොළඹවනවා. ඔහු තමන් ගෙවන ජීවිතය මායාවක් බව තේරුම් ගන්නවා. නමුත් ඒ තමන්ගේ පියා විසින් තමාට මවා දුන් මායාවෙන් ඔබ්බට විනිවිද දකිමින් සියලු සත්ත්වයාගේ ජිවිත මායාවක් බව තේරුම් ගැනීම තමයි ඔහුගේ දැක්මේ විශේෂත්වය. ඔහු කලකිරෙන්නේ සිය සුව පහසු ජීවිතය, ආදරණිය බිරිඳ ඉපදීමට සිටින දරුවා හෝ හිමි වීමට නියමිත රාජධානිය වැනි පෞද්ගලික දේ ගැන නොවේ. ඔහු කලකිරෙන්නේ සත්ත්වයාගේ යථා ස්වභාවය ගැනයි. සංසාරය ගැන දැනීමක් තිබු සමාජයක ජිවත් වූ බැවින් සංසාර ගමන ගැන කලකිරීම දක්වා මේ කම්පනය විස්තීරණය කර ගැනීමට ඔහු සමත් වුනා.

මෙන්න මේ අවස්ථාවේ තමයි දරුවා ඉපදුන බවට පණිවිඩය ඔහුට ලැබෙන්නේ. තමන් විඳින ජිවිත/ සංසාර මායාව තුලට ඇතුලත් වන අලුත් සත්ත්වයා ගැන වන අනුකම්පාව මුසු හැඟීම සහ එසේම ඔහුට මේ ඉරණම අත් කර දුන්නේ තමා බවට වන වරදකාරී හැඟීම තමා ඔහු රාහුලෝ ජාතන් බන්ධනං ජාතන් ලෙස පිට කළේ.


බෑනා: යශෝදරා දේවිය සිද්ධාර්ථ කුමාරයාගේ හැම අත්මයකදීම බිරිද කියල මම අහල තියෙනවා ඒ ගැන ලෝකයා දන ගත්තෙත් බුදුන්ගෙන් නේද? තමන්ගේ දරුවා ඉපදුන දවසේදී තාත්ත කෙනෙක් එහෙම දාලා ගියාම එවිට සාමාන්‍ය කාන්තාවක් වුනු යශෝදරා දේවියට එතුමා ගැන තරහක් හිතුනේ නැහැ කියල අපිට හිතන්න බැහැ නේද? ඊට පස්සේ තමන්ගේ ස්වාමියා අතහැර ගිය ගැහැනියක් විදිහට යශෝදරා මොන විදිහට ජීවත් වුනාද අපි දන්නේ නැහැ නේද? සමහර විට රාහුල කුමාරයව බුදුන් ලගට දායාදය ඉල්ලන්න යැවුවේ ඇය තුල තිබුන තරහ නිසා වෙන්න බැරිද?

ඔය ප්‍රශ්න සලකල බලනකොට සිද්ධාර්ථ කුමාරය තමන්ගේ බිරිඳට සහ දරුවට වරදක් කරලා නැහැ කියල කාටවත් කියන්න පුලුවන්ද? ඒ අපවාදයෙන් මිදෙන්න ඔහු බුදු වුනාට පසුව යශෝදරා දේවිය හැම ආත්මයකම භාර්යාව කියල කිවුව වෙන්න බැරිද?

මාමා: සියලු සත්ත්වයා ගේ ජිවිත හා සංසාරය ගැන කලකිරීමෙන් යුත් සිද්ධාර්ථයන් තීරණය කරන්නේ මේ සියල්ලෙන් තමනුත් ගැලවී තම බිරිඳ, අලුත උපන් දරුවා, දෙමාපියන් හා සියලු සත්ත්වයන් ගලවා ගැනීම පිණිසයි. ඒ හැඟීම තමයි අභිනිෂ්ක්රමනයට මග පෙන්වන්නේ. අභිනිෂ්ක්‍රමණය යනු කාලකන්නි මිනිසෙක් සිය දරු පවුල නඩත්තු කිරීමේ වගකීමෙන් මිදීම පිණිස හෝ සල්ලාල කම නිසා දරු පවුල අතර යන කාමතුරයෙකුගේ හෝ සමු ගැනීමක් හෝ නොවේ. සිය දරු පවුලට යහපත් අනාගතයක් උදා කර දීම පිණිස දිවි පරදුවට තබා ඔස්ට්‍රේලියාවට යන බෝට්ටුවකට නගින මිනිසෙකුගේ ක්‍රියාවට නම් මෙය යම් තරමකට සමාන කරන්න පුළුවන්.


බෑනා: ඔය ප්‍රශ්න සලකල බලනකොට සිද්ධාර්ථ කුමාරය තමන්ගේ බිරිඳට සහ දරුවට වරදක් කරලා නැහැ කියල කාටවත් කියන්න පුලුවන්ද? ඒ අපවාදයෙන් මිදෙන්න ඔහු බුදු වුනාට පසුව යශෝදරා දේවිය හැම ආත්මයකම භාර්යාව කියල කිවුව වෙන්න බැරිද?

මාමා: සිද්ධාර්ථ කුමාරය තමන්ගේ බිරිඳටත් දරුවටත් කළේ වැරද්දක් කියල ඕන වසලයෙකුට කියන්න බාධාවක් නෑ. ඒත් තමන් ආත්ම පරිත්‍යාගයෙන් ගිය ගමන සාර්ථක කර ගත්ත ආදරණිය පියෙක් විදියට උන් වහන්සේ ඒ බිරිඳටත් දරුවාටත් තමන් ලැබූ විමුක්තිය ලබා දුන්නා. බෞද්ධ දෘෂ්ඨි කෝණයෙන් වැදගත් වෙන්නේ එයයි. ඒ දරු පවුල අවුරුදු හයක් යම් වියෝ දුක් ගින්දරක් වින්දද, ඒ ගින්දර වෙනුවෙන් ලැබූ ත්‍යාගය අපරිමිතයි, උත්කෘෂ්ඨයි.

යශෝධරාව හැම ආත්ම භාවයකම බිරිඳ උනා කියලා කියපු තැනක් මටනම් දකින්න ලැබිලා නෑ. ඒක බොරුවක්. එහෙම නොවුන අවස්තා 550 ජාතකෙන්ම පෙන්නන්න පුළුවන්. මගෙන්ම අහන්න එපා, මහන්සි වෙලා හොයා ගන්න. මගේ බෑනාටත් වැඩක් ඔන්න.


බෑනා: අවසානයේ බුදු බව ලැබූ බුදු හාමුදුරුවන් හොද සැමියෙක් පියෙක් විදිහට පුරුෂ පක්ෂය පිළිපදින්න ඕන කරනා දේශනා කිරීම කෙතරම් දුරට සාධාරණීකරණය කරන්න පුලුවන්ද?

මාමා: තමන්ගේ බිරිඳට ලබන්න පුළුවන් සියලු ලෞකික සැපම ලබා දුන්න ආදරණිය සැමියෙක් විදියට සිද්ධාර්තයන්ට හැකියාව සහ අයිතිය තියෙනවා ඒ දෙය අනිත් සැමියන්ට කියලා දෙන්න. ඒකට බුදු වෙන්න ඕනේ නෑ.

බුදු බව ලබා ගත්තට පස්සේ තමන් ලබා ගත් ඒ ලොවුතුරා සැපතත් තම බිරිඳට හා දරුවන්ට අයිති කර දුන් උත්තමයා ලෙස උන් වහන්සේ ඒ ගැන යමක් දේශනා කලානම් ඒ සියල්ල ඉතාම සාධාරණයි.


ඔන්න ඔහොමයි ඒ බෑනාගේ ප්‍රශ්න සහ ජොසෙෆ් මාමගේ උත්තර. මේ ප්‍රශ්නෝත්තර ගැන ඔබටත් අදහසක් ඇත්නම් එය ඉදිරිපත් කිරීමට පැකිලෙන්න එපා.

No comments: